اهمیت مدیریت پایدار آب در صنعت معدن

با گسترش صنعت معدن در سال‌های اخیر، اهمیت مدیریت پایدار آب در صنایع معدنی به طور چشمگیری افزایش یافته است؛ به طوریکه این صنعت تحت فشار تغییرات اقلیمی و کمبود آب، نیاز پیدا کرده تا با همکاری سازمان‌ها و بخش دولتی، از آلودگی آب ها و منابع آبی هنگام عملیات جلوگیری و از دسترسی محلی به آب پاک اطمینان حاصل سازد.

در یک نظرسنجی انجام شده، 76% پاسخ دهندگان، خطرات تهدید کننده منابع آبی را یکی از بزرگ ترین ریسک‌های موجود در حوزه زیست محیطی و اجتماعی میدانند و اهمیت این موضوع موجب شده تا رهبران صنعت معدن، دسترسی مردم به آب پاک را حق مسلم انسانی دانسته و در راستای جلوگیری از آلودگی منابع آبی توسط معادن، قدم‌های موثری بردارند. جهت گیری جامع تر معادن و صنایع مرتبط برای حل مشکلات و چالش های مدیریت آب در سال‌های اخیر، امیدوار کننده بوده و مایه دلگرمی است؛ با این وجود، همکاری سازمان‌ها و نهادها با معادن برای به ثمر رساندن هرچه بهتر این هدف، امری ضروری به نظر می‌رسد.

مهمترین مسائل زیست محیطی و اجتماعی که بخش معادن و فلزات بیشترین توجه را از سوی سرمایه گذاران خواهند داشت کدام است؟ (پاسخ دهندگان امکان انتخاب بیش از یک گزینه را داشتند)


با اینکه تنظیم اهداف کلی برای استفاده از آب و مدیریت آن ممکن است در نگاه اول موثر به نظر برسد، در بسیاری از موارد، عوارض جانبی قابل توجه‌ای با خود به همراه می‌آورد. به طور مثال تجهیزات و تکنولوژی‌های صرفه جویی در آب معمولا انرژی زیادی مصرف می‌کنند که این موضوع موجب آزاد سازی کربن بیشتر در جو و در نتیجه افزودن به مشکلات اقلیمی و گرمایش جهانی می‌شود. برای به حداقل رساندن اثرات منفی زیست محیطی معادن، رویکردی شفاف پیرامون پیوند آب و انرژی و چرخه‌های عملیاتی معدنی الزامی است؛ با ارزیابی چرخه‌های عملیاتی معدنی مانند، میزان مصرف آب، مصرف انرژی و دفع ضایعات و زباله، معادن می توانند فرصت‌های کاهش اثرات زیست محیطی خود را یافته و به طور موثر از آنها بهره ببرند.

برای اولویت بندی و دستیابی به مدیریت بهینه آب، معادن و صنایع مرتبط می بایست شیوه های مدیریت آب پایدار را اتخاذ کنند. کاهش مصرف آب از طریق فناوری‌های بهبود و صرفه جویی مصرف، بهبود کیفیت آب و کاهش تخلیه فاضلاب از معدود اقدامات ممکن در این زمینه می‌باشد. بازیافت آب نیز اقدامی حیاتی و کم هزینه در عملیات های معدنی به نظر می رسد. آب بازیافتی می تواند به کاهش مصرف آب و به حداقل رساندن تأثیر عملیات معدنکاری بر محیط زیست کمک کند.

یکی دیگر از روش های موثر در مدیریت بهینه و پایدار آب، تعامل با جوامع محلی و ذینفعان است. مشارکت جوامع محلی، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در فرآیند مدیریت آب، به معادن کمک می‌کند که از تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی عملیات معادن جلوگیری کنند. به طور مثال، ایجاد طرح‌های ویژه محافظت از آب، ارائه تسهیلات تصفیه آب و برنامه‌های محافظت از منابع آبی محلی می توانند از معدود اقدامات ممکن در این زمینه باشند.

در نهایت، نظارت بر آب یک موضوع حیاتی است که صنعت معدن را در سال‌های آینده تحت تأثیر قرار می‌دهد. معادن باید رویکردی جامع برای مدیریت آب، از جمله کاهش مصرف آب، بهبود کیفیت آب و به حداقل رساندن تخلیه فاضلاب داشته باشند و همکاری بین سازمان ها و دولت ها برای رسیدگی به چالش های آبی که صنعت معدن با آن مواجه است ضروری است. صنعت معدن با اولویت‌بندی نظارت بر آب، می‌تواند ضمن حفاظت از محیط زیست و جوامع متکی بر منابع آب، به طور پایدار و مسئولانه عمل کند.
بی شک از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در پروژه های مرتبط با مدیریت منابع آبی در معادن می توان به نقش تعیین کننده پمپ های اسلاری اشاره نمود که توانایی بازیابی آب های حاوی ذرات ساینده و مدیریت آن را در معادن بر عهده دارند.
شرکت رای صنعت توس با تکیه بر تکنولوژي‌ و داش فنی واحد تحقیق و توسعه خود همواره در تلاش است تا سطح تکنولوژی این سری از محصولات خود را به روز نگه دارد و قابلیت رقابت با محصولات تراز اول در کلاس جهانی را داشته باشد و از جمله این تلاش ها می توان به پروژه های بسیاری در جهت بهبود عملکرد محصولات خود اشاره نمود که می توان به پروژه های شاخص خود در این زمینه اشاره کرد.

1- تکنولوژی RWT در پمپ های اسلاری افقی سری WHA  که موجب افزایش بیش از ۵۰ درصدی طول عمر قطعات تحت سایش و بهبود تقریبا ۱۰٪ راندمان پمپ می شود.
2- تکنولوژي Centrifugal Seal و بهبود آن تحت عنوان High Seal در پمپ های اسلاری افقی شرکت رای صنعت که موجب کاهش محسوس مصرف آب گلند می شود و حتی می توان در صورت لزوم از گریس به عنوان آب گلند در این سری از پمپ ها استفاده نمود.
3- تکنولوژی پمپ های اسلاری عمودی سری MVS , WVS که سیستم آب بندی در این سری از محصولات حذف گردیده و به جهت مدیریت آب های پسماند در معادن توسعه یافته اند و از مقاومت به سایش و اپراتوری بسیار راحتی برخوردارند.
4- تکنولوژی متریال و فرایند تولید در این سری از محصولات به صورت مستمر در حال توسعه و بهبود می باشد به گونه ایی که مقاومت به سایش و جلوگیری از ایجاد سوسه در قطعات تولیدی به طور دائم تحت کنترل و بهبود بوده است بطوریکه شرکت رای صنعت توس را می توان تنها شرکتی در ایران دانست که تمامی فرایندهای ضروری عملیات حرارتی مرتبط با متریال های ضد سایش در ایران را به طور کامل و برای تمامی محصولات خود انجام می دهد.
منبع:
17 فروردین 1402
remove_red_eye619