مصاحبه با نشریه رسمی شرکت ملی صنایع مس ایران

در اولین نمایشگاه بومی سازی و خودکفایی صنعت و معدن از قطعات بسیاری با حضور قطعه ساز در کنار شرکت های بزرگ دولتی و خصوصی قرار گرفت و به طور رسمی عرصه ای را برای نمایاندن اثرش یافت . پمپ بردل یکی از قطعاتی بود که در حضور خبرنگاران و مدیران شرکت مس , رونمایی شد . سازنده این پمپ شرکت رای صنعت توس و در شناسنامه آن تاریخ اولین ساخت , سال 1389 آمده بود . حرکتی بسیار جدید و نمونه سازی از پمپ خارجی که جنس آن از چدن ضد سایش بود و با وزن دو تن در زیر تیکنر نصب می شد . فرصت را مناسب شمرده و پس از و پس از رونمایی پمپ با سازنده آن مهندس حسین یعقوبی مدیر عامل شرکت رای صنعت طوس که سابقه 30 سال فعالیت در بخش صنعت را دارد گفت و گوی کوتاهی انجام دادیم.


گزیده ای از متن مصاحبه

این پمپ چه عملکردی دارد؟ 
کار این پمپ جابجایی لجن و گل غلیظ برای مس است . برای صنایع دیگر به همین صورت می تواند کلیه مواد غلیظ را جابه جا کند . ضمن این که , این اسلاری به هیچ وجه تماسی با قسمت های مکانیکی ندارد.

تا قبل از ساخت آن , این قطعه از کجا وارد می شده است ؟
از هلند و آمریکا

چقدر صرفه جویی ارزی برای ما ایجاد می کند؟
نسبت به مشابه خارجی آن نصف قیمت تمام می شود. اما احتساب صرفه جویی ارزی  با توجه به مصالح اولیه ی که در ساخت این قطعه به کار  برده می شود متفاوت است. به عنوان مثال قیمت ریخته گری فولاد طی چند روز گذشته عوض  شده و طبیعی است که تغییر قیمت ریخته گری روی قیمت این قطعه نیز اثر خواهد گذاشت.

چه مدت زمان طول کشید که این قطعه را بسازید؟
ساخت این قطعه 6 ماه طول کشید.

عمر این قطعه چند سال است؟
معادل نمونه خارجی آن کار می کند. این قطعه به لحاظ جابه جایی نزدیک به 150 تا 200 هزار متر مکعب اسلاری را جابه جا  می کند و تنها نیاز به تعویض حوض پیدا می کند . آلومینیومی که ما در ساخت این قطعه به کار برده یم همان آلومینیومی است که در نمونه خارجی آن به کار رفته است.

 

7 اسفند 1391